17. Karmapa

Taje Dordže [ang. Thaye Dorje], N. S. 17. Karmapa je vodja linije tibetanskega budizma Karma Kadžiu. Karmapa je duhovni vodja okoli 900 samostanov, institucij in centrov v 68 državah sveta.

Karmapa redno obiskuje budistične centre Diamantne poti po celem svetu. Velikokrat je učil in blagoslovil budiste v Evropskem centru v Nemčiji, ki je glavna mednarodna stična točka za budiste Diamantne poti. Lama Ole Nydahl opisuje Karmapo kot poroka avtentičnosti naše linije Karma Kadžiu.

Biografija

Karmapa se je rodil v Lhasi v Tibetu maja 1983. Starši so ga poimenovali Tenzin Kjence. Njegov oče je tretji Mipam Rinpoče, pomemben lama tradicije Njingma. Njegova mati, Dečen Vangmo, prihaja iz plemenite tibetanske družine, katere korenine segajo vse do legendarnega kralja Linga Gesarja. Družina je živela v Barkorju, znani četrti v centru glavnega mesta Tibeta, kjer romarji in lokalni prebivalci hodijo v krogih okoli tempelja Jokang in ga na tak način častijo. Kot majhen otrok je Tenzin Kjence večkrat povedal, da je Karmapa. V tistem času je mnogo ljudi iskalo reinkarnacij16. Karmape Rangdžunga Rigpeja Dordžeja.

Prepoznanje

V letu 1986 je Čobgje Trinčen Rinpoče [Chobgye Trichen Rinpoche] kot nosilec linije tibetanskega budizma Sakja in visoko spoštovan lama na osnovi navodil 16. Karmape, lastnih sanjnekaj drugih informacij in slike malega Karmape, ki jo je dobil od obiskovalca, ki se je takrat ravno vrnil iz Lhase, povedaŠamarju Rinpočeju o nenavadnem otroku. Kot drugi najvišji lama linije Karma Kadžiu je Šamar Rinpoče v skladu s tradicijo odgovoren za iskanje Karmape. Ko je prejel to informacijo, se je posvetoval z Loponom Tsečujem Rinpočejem, ki je bil zaupnik 16. Karmapein se z njim dogovoril, da obišče fanta iz Lhase v njegovem imenu. Lopon Tseču Rinpoče se je vrnil s podrobnimi informacijami o mladem Tenzinu Kjenceju in njegovi družini ter poročal, da ga je fant prepoznal ob njunem prvem srečanju. Pozneje je veliko visoko uresničenih lam linije Karma Kadžiu odšlo v Tibet, da bi srečali mladega Karmapo in njegovo družino, ki je morala varovati njegovo pravo identiteto pred javnostjo.

V začetku leta 1991 je Šamar Rinpoče po končanem meditacijskem umiku ovrednotil nadaljnje informacije in opravil tradicionalne preizkuse. Med otvoritvijo samostana v Nepalu je javno oznanil, da novi Karmapa živi v Tibetu ter da bo imenovan Taje Dordže, kar pomeni "neomejena nespreminjajoča se aktivnost Bude".

V letu 1994 je mladi Karmapa s svojo družino ob pomoči zahodnih budističnih učencev pobegnil v Indijo. Istega leta ga je Šamar Rinpoče ustoličil kot novega Karmapo v Karmapovemu mednarodnemu budističnemu inštitutu v New Delhiju. Obredu je prisostvovalo veliko obiskovalcev s celega sveta.

Izobrazba

Pod vodstvom Šamarja Rinpočeja je prejel Karmapa celovito izobrazbo od Togpe Rinpočeja, profesorja Sempe DordžejaKenpa Čodraka Rinpočeja, profesorja filozofije iz ZDA Horrisona Pembertona in mnogih drugih visoko uresničenih lam ter učencev tibetanskega budizma

Ostareli Čobgje Trinčen Rinpoče, nosilec tradicije Norpa Sakja, ki je prvi povedal Šamarju Rinpočeju o fantu iz Tibeta, je s svojega sedeža v Nepalu za več mesecev odpotoval v samostan Dagpo Kadžiu Ling v Franciji, ki ga je zgradil Gendun Rinpoče, da bi Karmapi prenesel dragocene nauke in blagoslove. 

Pozneje je Karmapa v ZDA srečal Ludinga Kenčena Rinpočeja, nosilca tradicije tibetanskega budizma Šarpa Sakja, ter od njega prejel veliko pomembnih prenosov, ki so v bistvu del tradicije Karma Kadžiu, a so jih več generacij ohranjali tudi v tradiciji Sakja.

Visoki Njingma in mojster Sakja, Pevar Rinpoče, je na Karmapo prenesel celotno tradicijo, imenovano Dam Ngag Dzo, ki je največja zbirka blagoslovov osmih najpomembnejših šol tibetanskega budizma.

Poučevanje in potovanja

Od leta 1999 Karmapa redno potuje v južno Azijo, Evropo, Rusijo in Severno Ameriko. Med prvim obiskom Evrope ga je spremljal Lopon Tseču Rinpoče. Ob otvoritvenem dogodku v Düsseldorfu je Karmapo pričakalo šest tisoč budistov iz centrov, ki jih je ustanovil lama Ole Nydahl.

Karmapa Taje Dordže se je srečal že s številnimi visokimi političnimi in verskimi uradniki z različnih koncev sveta:

  • S. Sakja Trizin, najvišji lama linije Sakja,
  • kralj Butana, Džigme Vangčuk,
  • Hambo lama Damba Ajušejev, vodja Burjatov, budistov iz Rusije,
  • Dilgo Kjence Jangsi Rinpoče, visoko uresničeni lama linije Njingma in inkarnacija N. S. Dilga Kjenceja Rinpočeja,
  • Drikung Čecang Rinpoče, vodja linije Drikung Kadžiu,
  • prejšnji indijski minister za informacije, Shri S. Jaipal Reddy.

V Indiji je Karmapa redni častni gost in učitelj na dogodkih tako imenovanih neobudistov, skupnosti, ki šteje 20 milijonov pripadnikov in izhaja iz emancipacijskega gibanja nekdanjih “nedotakljivih”, ki Karmapo zelo spoštujejo.

V Bodgaji, ki je najpomembnejše romarsko središče v severni Indiji, Karmapa redno vodi letne obrede želja, imenovane Kadžiu Monlam, ki se jih udeležuje na tisoče ljudi s področja Himalaje.

V skladu z budističnimi načeli Karmapa sledi svoji viziji miru, ki je osnovana na notranjem bogastvu kot neomejenem viru sočutja in modrosti. Karmapa tudi podpira humanitarne projekte, kot je na primer Karmapov program zdravstvene oskrbe, v katerem zdravniki iz zahodnega sveta hodijo zdravit nune in menihe v odročne predele Himalaje in učit nadobudne bodoče zdravstvene delavce.

Danes Karmapa živi v New Delhiju  v Indiji. Karmapa je glavni pokrovitelj Karmapove mednarodne budistične družbe, kjer lahko učenci z Vzhoda in Zahoda diplomirajo iz budistične filozofije na Karmapovem mednarodnem budističnem inštitutu.

Leta 2012 je Karmapa imenoval lamo Džigmeja Rinpočeja kot svojega glavnega sekretarja. Lama Džigme Rinpoče je bil deležen izobrazbe od 16. Karmape, ki ga je v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja imenoval za svojega glavnega predstavnika v Evropi. Džigme Rinpoče je avtor več publikacij in je zelo cenjen učitelj ter duhovni svetovalec v budizmu diamantne poti. Živi v Dagpo Kadžiu Lingu v južni Franciji.

V juniju 2014 je Karmapa pripotoval v Nemčijo, da bi od tam v Azijo prenesel truplo svojega glavnega učitelja Šamarja Rinpočeja, ki je nepričakovano umrl v četrti Ulm v Renchu v Nemčiji. Njegovo truplo je bilo upepeljeno v Katmanduju v Nepalu. Obred je vodil Karmapa, navzoči pa so bili tudi številni tibetanski in butanski budistični mojstri. 17. Karmapa je zdaj odgovoren za iskanje reinkarnacije 15. Šamarpe in prenosa naukov nanj.